Tine K Skau

Jeg arbejder som musiker, musikperformer, komponist, scenograf, instruktør.

Min base er tonesproget, men en musikproduktion – det være sig en komposition eller en total forestilling – kan starte hvor som helst: I en følelse, rytmen i en bevægelse, dynamikken i et billede. Jeg er dybt fascineret af lighedspunkter mellem de forskellige kunstarter – måden hvorpå jeg kan forbinde og formidle følelse/billede/sætning/bevægelse med klang/melodi/rytme/dynamik. Enkelhed, gennemsigtlighed – musik og dramatik, der er renset ind til benet.
Jeg skriver og spiller musikdramatik og arbejder selv med alle faser af produktionen: Grundidé, komposition, arrangement, manus, scenografi, instruktion, performance.
Kirkerummet og beretningerne fra Bibelen er en aldrig svigtende inspiration. Musikken til TRIOfabula-produktionerne er primært klassisk i alle tænkelige afskygninger, men er også folkemusik, salmer, sange og i høj grad mine egne kompositioner. Den keltiske musiktradition er en anden stor inspirationskilde, hvor harmonisering og melodiføring er karakteristika med stort dramatisk potentiale.

Samarbejdet med andre kunstnere er livgivende!
Frey Klarskovs legende tonebehandling på harmonika og guitar i HALFDANensemblet. Kai Stengaards kompositoriske marimbaunivers … at få vores instrumenters vidt forskellige tonesprog til at gå op i en højere enhed  har åbnet nye lyduniverser. Lisa Balles topdynamiske accordeonspil. Guy Moscosos virtuost multiinstrumentale performertalent. Kristine Eiler Ernsts dramatiske stemme og præcise performance. Harmonikaspiller Maren Hallbergs unikke folkemusikformidling. Legendarisk basklarinetspillende Anja Præst Mikkelsen. Carsten Sindvalds vanvittige sax-teknik og lyriske klang sammen med Kai Stengaards percussive marimbaspil har gjort ensemblet BarokChok og King Arthur Electric til en fremtidsrejse. Den nye konstellation med Sindvald på EWI og Stensgaard på samplepad – woauw MULIGHEDER! Blokfløjtisterne Elisabeth Koch, Jeanett von Thim og Kirsten Buskbjerg står for den genfundne blokfløjte-kerne-energi og et totalt udvidet og opdateret kvartetrepertoire. Den kinesiske erhu-spiller Jinyu Ling har åbnet en ny verden. Jeg bøjer med i støvet for rækken af harmonikaspillere: STRIKKEensemblets Jesper Vinther Petersen udvider igen og igen min forståelse af folkemusikkens dybe tonesprog og VANILLAHS harmonika-nestor Ib Buchholz er determineret, legende musikalsk overskud – lige til at drysse fløjteriffs ovenpå. Billedkunstner Karen Thomsen har med sin billed-proces sat hele den musikalske heksekedel i kog – tilsat loop- og guitarpedaler. Der skal trækkes på alt, jeg nogensinde har lært og forstået. Samarbejdet med den improviserende orgelvirtuos Carl-Aage Eliasson, hvor mine elskede irske airs får topspænding. Biledkunstner Karsten Auerbach er en konkret maler, fysisk og fortolkende – der ændrer ExpandingCanvas tonesprog. Samarbejdet med moderne danser Annamaija Siff Rolff-Petersen cementerer, hvor fysisk og præcis musik kan blive.

Blokfløjten er mit musikalske udgangspunkt. Der har jeg rod.
Blæseinstrumenter af enhver art er udvidelsen. Der har jeg hjemme.
Klang er det parameter, jeg udforsker. Der er min udlængsel og min legeplads.
Men tryk på knappen LYD & KLANG nedenfor og læs mere om DET