Tine K Skau

Jeg arbejder som musiker, musikperformer, komponist, scenograf, instruktør.

Min base er tonesproget, men en musikproduktion – det være sig en komposition eller en total forestilling – kan starte hvor som helst: I en følelse, rytmen i en bevægelse, dynamikken i et billede. Jeg er dybt fascineret af lighedspunkter mellem de forskellige kunstarter – måden hvorpå jeg kan forbinde og formidle følelse/billede/sætning/bevægelse med klang/melodi/rytme/dynamik. Enkelhed, gennemsigtlighed – musik og dramatik, der er renset ind til benet.
Jeg skriver og spiller musikdramatik og arbejder selv med alle faser af produktionen: Grundidé, komposition, arrangement, manus, scenografi, instruktion, performance.
Kirkerummet og beretningerne fra Bibelen er en aldrig svigtende inspiration. Musikken til TRIOfabula-produktionerne er primært klassisk i alle tænkelige afskygninger, men er også folkemusik, salmer, sange og i høj grad mine egne kompositioner. Den keltiske musiktradition er en anden stor inspirationskilde, hvor harmonisering og melodiføring er karakteristika med stort dramatisk potentiale.

Samarbejdet med andre kunstnere er livgivende!
Frey Klarskovs legende tonebehandling på harmonika og guitar i HALFDANensemblet. Kai Stengaards kompositoriske marimbaunivers … at få vores instrumenters vidt forskellige tonesprog til at gå op i en højere enhed  har åbnet nye lyduniverser. Mezzosopran Ingvil Bjåstads tydelige stemme og vilde sceniske talent. Lisa Balles topdynamiske accordeonspil. Guy Moscosos virtuost multiinstrumentale performertalent. Kristine Eiler Ernsts dramatiske stemme og præcise performance. Harmonikaspiller Maren Hallbergs unikke folkemusikformidling. Legendarisk basklarinetspillende Anja Præst Mikkelsen. Carsten Sindvalds vanvittige sax-teknik og lyriske klang. Blokfløjtisterne Elisabeth Koch, Jeanett von Thim og Kirsten Buskbjerg står for den genfundne blokfløjte-kerne-energi og et totalt udvidet og opdateret kvartetrepertoire. Den kinesiske erhu-spiller Jinyu Ling har åbnet en ny verden. Jeg bøjer med i støvet for rækken af harmonikaspillere: GLØGGjuleensemble og STRIKKEensemblets Jesper Vinther Petersen udvider igen og igen min forståelse af folkemusikkens dybe tonesprog og VANILLAHS harmonika-nestor Ib Buchholz er determineret, legende musikalsk overskud – lige til at drysse fløjteriffs ovenpå. Billedkunstner Karen Thomsen har med sin billed-proces sat hele den musikalske heksekedel i kog – tilsat loop- og guitarpedaler. Vores billed/musik-arbejde har fundet nye eksperimenterende legepladser med billedkunstnerne Indigo Richards og Lone V. Petersen. Samarbejdet med den improviserende orgelvirtuos Carl-Aage Eliasson, hvor mine elskede irske airs får topspænding. Samarbejdet med dybt savnede danser Annamaija Siff Rolff-Petersen cementerede for mig, hvor fysisk og præcis musik kan blive. I genopsætningen af ÆBLE-forestillingen har danser Christina Dyekjær/Det Fynske Dansekompagni og performer Fibbe Dahlslykke Sarbo udvidet min forståelse for kvaliteten i fysisk og musikalsk improvisation – og hvor MEGET man skal øve sig på det! Mødet med den helt gamle musik har resulteret i kvartetten MARIÆ MATRONAE og kvintetten BOMBARDA, her spiller Flauti Con Amore-musikerne på kopier af historiske instrumenter som krumhorn, gemsehorn og cornamuser. SKRAMLE & BLÆSEKONEN er det hårdslående to-mands-orkester med Kai Stensgaard på BUM og mig på BLÆS – her turnerer vi sommerlandet tyndt med middelalder- vikinge- og 1800talsmusik på festivaler over hele landet, løser musikopgaver for museerne og spiller kirkekoncerter med GANG i. Sanger Emilie Blomgren – visedronningen fra Sverige – er et uudtømmelig lager af skandinavisk visetradition. Fra oldtid til nutid. Det kan høres i trioen VISEKÆLLINGEN OG HENDES SPILLEMÆND og vikingebandet GINNUNGAGAP. Den Danske Bellmankvartet har ført til mødet med den islandske musiker Olav Gudnason, der danser kammermusikalsk magi ud gennem sin kontrabas. FATAMORGANAkvartettens Esben Lindhardt Toft på valdhorn, ungarske Dóra Haraszti på blokfløjter, to unge musikere med ubesværet musikalsk overskud og boblende ide-rigdom. Projektudviklingen med det unge danske operakompagni Operaclé og de to førstedamer sopran Emma Oeman og mezzosopran Michelle Nora Lind. I Eventyrlig Barok er ensemblets anker barokcellist Maria Rosenkilde Qvist og sopran Lise Bech Bendix endnu en sanger, der cementerer for mig, at ingen sangere er ens. At klang er unikt.

Blokfløjten er mit musikalske udgangspunkt. Der har jeg rod.
Blæseinstrumenter af enhver art er udvidelsen. Der har jeg hjemme.
Klang er det parameter, jeg udforsker. Der er min udlængsel og min legeplads.
Men tryk på knappen LYD & KLANG nedenfor og læs mere om DET