KATHARINA LUTHER

munkens brud

FORESTILLINGEN ER LUKKET FOR SALG OG KAN IKKE BOOKES MERE

Handlingen:

I forestillingen møder vi Luthers kone, Katharina, netop som Luther er død, og hun kommer ind i slotskirken i Wittenberg. Luther har via testamente sikret, at deres fire børn kan blive sammen med deres mor – men lovgivningen vil ikke anerkende, at en enke beholder sine børn.

Forestillingen bliver hendes forsvarstale overfor publikum, hvor hun fortæller sin livshistorie.

Vi er med hende, da hun som 4-årig mister sin mor og bliver sat i kloster af faren. Vi er med hende i klosteret, hvor hun vokser op i tavshed og som det eneste barn. Vi følger hende som novice, og da hun afgiver sit nonneløfte som 16-årig. Videre, da hun i al hemmelighed læser i en bog skrevet af den munk, som hele verden hvisker om. Hvad skriver Luther, som får hende til at overtale otte andre nonner til at flygte fra klosteret en påskemorgen? Hvordan bliver hun som bortløben nonne til Luthers kone? Og hvordan er det at være gift med den store reformator? Forestillingen viser reformationens konsekvenser for en konkret kvindes liv – samtidig hører vi om Luthers reformerende tanker og handlekraft.

Musikken:

Forestillingen er sat i musik med sære, kendte og finurlige instrumenter tilsat reformerende guitarpedaler og loopmaskine. Musikken giver både et autentisk tidsbillede og bygger bro og til et nutidigt lydbillede.

Den musikdramatiske scenografi sætter både forestillingen i musikhistorisk kontekst og giver sjæl, krop og blod til Katharinas monolog. Et symbiotisk sammenspil mellem musikteater og fortælleteater.

Fra gregoriansk Ave Maria via Susato- dansesatser, Johann Walthers originale kompositioner og arrangementer af melodierne til Luthers salmer, jazzimprovisationer, spritnye kompositioner og til futuristisk lydmaleri. Fra krumhorn via blokfløjter, klarinetter, whistles, sav, sopraninosaxofon, tibetanske syngeskåle og percussioninstrumenter til topmoderne guitarpedaler.

Hr og Fru Luther har hver sit tema, der følger dem i forskellige instrumenteringer gennem forestillingen. Temaerne flettes sammen både med hinanden og med ikoniske salmemelodier og fortæller dermed historien på flere planer. Både Martin og Katharina Luther har et ledemotiv og en grundklang: Martin Luther får stemme gennem klarinetter i alle størrelser og Katharina følges tæt af blokfløjter og whistles.

Ave Maria-satsen i forestillingens start er komponeret med inspiration fra en spændende rejse 1500 år tilbage til en original gregoriansk Ave Maria-sats, skrevet i datidens nodeskrift: Neumer. Alle indspilninger er lavet af Tine K. Skau i Stensgaard Studiet, Odense.

Kostumier Birgitte Nisbeth har til kostumerne bl.a. anvendt hampe- og hørstoffer, håndlavede læderknapper, antikke sølvkniplinger, snøre-bindinger og håndsyede sko. Katharinas kjole er syet efter det berømte Cranach-portræt, som ses her på siden, og tricksterkostumet er lavet med inspiration fra Breughels bondemalerier.

 

Komponist, musikdramatik og musiker: Tine K Skau/TRIOfabula

Manus & Katharina Luther: Anette Jahn/Måle Fortælleteater.

Instruktør: Peter Kunz

Kostumier: Birgitte Nisbeth, Ana Sophia Cederfeldt & Susse Thorseng Lærche

Teologisk konsulent: Karen Rommerdahl

Musikhistorisk konsulent: Ingrid Garnæs

 

Anmeldelse fra Kristligt Dagblad

Anmeldelse fra Kristligt Dagblad